شاید بتوانم دیدگاه اولیۀ استاد را دربارۀ مبارزه اینطور بگویم که یکی از راههای پیمودن مسیر زندگی مبارزه است اما مبارزه بر خلاف آنچه غالباً گفته می شود، امری اجتناب ناپذیر است. برای رسیدن به هر هدفی ما باید مبارزه کنیم.

مبارزه با موانع و مشکلات، مبارزه با سختی ها و ناتوانی ها، مبارزه با آنچه نمی دانیم و آنچه نمی خواهیم، تا بلکه به تحقق آن برسیم. اما از دیدگاه ایلیا راههای دیگری هم به موازات مبارزه وجود دارد که این راهها، زندگی را، صرفاً به مفهوم مبارزه، قابل قبول نمی داند...
به هر حال مبارزه همواره یکی از وجوه تعلیمی استاد ایلیا «میم» بوده است. از زمانی که ایشان را می شناسم این بُعد، به وضوح قابل توجهی در قسمتهای مختلف تعلیمات ایشان دارد. از مبارزه به معنای بسیار ابتدایی و اولیۀ آن، یعنی مبارزۀ فیزیکی و تن به تن تا اشکال رشد یافته و جهش یافتۀ آن مانند تقابل اندیشه ها و روش های مبارزاندشی. همین واژۀ مبارزاندیشی، یکی از سبکهای تفکری است که استاد در میان سبکهای تفکر متعالی آن را پایه گذاری کردند.
وقتی من با ایلیا آشنا شدم بارها می شنیدم که او در کودکی چندین مرتبه با بچه های بزرگتر از خودش درگیر شده است و روشهای خاصی از برخورد را به کار گرفته است که موجب حیرت اطرافیان شده.
موضوع مبارزه، از همان اوایل زندگی، اگرچه در مفهوم اولیه و ابتدایی آن، در زندگی ایلیا نقش واضحی داشت. سالها بعد، سبک مبارزاندیشی، تجسم این بعد از زندگی استاد شد. مبارزه در متن زندگی و از طریق خود زندگی؛ مانند مبارز زندگی کردن؛ با استفاده از روشهای مختلف مبارزه به خواسته های مختلف رسیدن؛ مبارزۀ نورانی و هنر مبارزۀ باطنی. مطالبی که در ادامه می آید، نمایانگر ابعادی از سبک مبارزاندیشی و هنر مبارزۀ باطنی است[1].
 
•    بیهوده مقاومت نكن یا به میدان دشمن وارد شو و آن را تصرف كن یا بگذار دشمن به میدانی كه تو نشان می‌‌دهی وارد شود و مغلوب گردد.

•    دشمن را مهار كن و به كنترل درآور زیرا مهار و جهت دهی دشمن بر حمله و دفاع غلبه دارد.

•    اگر كسی به مقدسات تو توهین كرد توهین او را با توهین جواب نده. غیرت مقدس‏ات را هوشمندانه و مدبرانه نمایان كن. نگذار مقدسات‏ات به نقاط ضعف‏ات مبدل شود. اگر مقدسات الهی تو بی‏حرمت شدند، تفكر كن و خردمندانه تصمیم بگیر آنگاه ریشه‏ای‏ترین، كوبنده‏ترین و مؤثرترین واكنش ممكن را نشان بده ابتدا سعی كن كه بی‏طرفانه و بدون تعصب، واقعیتها و نشانه‏ها را آشكار نمایی. توهین‏كننده را آگاه كن و با روشنگری‏ات او را هدایت كن اما اگر او به عمد و دانسته توهین كرد، اگر قصد او برای ضربه زدن جدی بود، عادلانه و متناسب، مجازات‏اش كن و نتیجه كارش را به او برسان.

•    قوی ترین مبارز و مبارزه، هماهنگ ترین است. بهترین ضربه، الزاماً قوی ترین ضربه نیست بلكه متناسب ترین ضربه است. ضربه ایی مؤثر، به هنگام و به اندازه.

•    مقاومت نكن نیروی وارده را بپذیر و دشمن را با پذیرش اش، مغلوب كن.

•    اگر به سمت راست صورت ات سیلی زدند، همیشه سمت چپ را جلو نیاور بلكه با همان ضربه اول بر زمین بیافت و با افتادگی ات زمین زیر پای حریف را خالی كن.

•    جلوی ضربه‏ها را نگیر. ضربه‏ها را جهت بده. دشمن ات را نكُش، او را به دنبال خودت بكش...

•    برای فتح میدان اصرار نكن كه در مركز میدان قرار گیری و به سمت مركز حركت كنی، گاهی حركت از كناره‏ها و رفتن از حاشیه‏ها كلید فتح میدان است.

•    در روش مبارزه با استراتژی آینه ای یا انعكاسی، مبارز همان كاری را با مهاجم می‏كند او ظاهر و باطن رفتار‏های مهاجم را فهم می‏كند و همان فهم را بر علیه او بكار می‏بندد. اگر دشمن او را محكوم كرد او هم دشمن را محكوم می‏كند اما چون فقط یك آینه نیست بلكه آینه ای زنده و هوشمند است پس از بهترین و مؤثر‏ترین روش‏ها استفاده می‏كند. اگر دشمن او را مسخره كرد او هم دشمن را مسخره می‏كند. اگر خواست بی اعتبارش كند او هم از همه راه‏های ممكن برای بی اعتبار كرن دشمن‏اش استفاده می‏كند. اگر دشمن تلاش كند كه آبروی او را بریزد او به واكنش عادلانه بی آبرو ساختن دشمن می‏پردازد. وقتی به مقدسات او توهین شد، بزرگان‏اش مورد تهاجم قرار گرفتند، وقتی با اومخفیانه برخورد شد، وقتی دوستان و حامیان‏اش مورد تهدید قرار گرفتند، وقتی دشمن با دشمن او هم پیمان شد، وقتی دشمن قواعد را زیر پا گذاشت، وقتی به خشونت متوسل شد، وقتی دیوانگی كرد، او هم تصویر حركت دشمن را برایش به نمایش می‏گذارد. منتهی بعد از حداكثر برنامه ریزی و تدبیر. او با اوج هوشمندی و دور اندیشی اما بدون ترس عمل می‏كند. كاری می‏كند كه دشمن هر چه كند با خودش كرده باشد. از آنجا كه آینه‏ها همیشه صاف و شفاف نیستند و می‏توانند محدب، مقعر، رنگی، موج دار، زاویه دار، منشوری و چند بعدی باشند بنابراین به همان سان، فرم‏های مبارزه انعكاسی نیز متعدد بوده و گاهی بین دو فرم انعكاسی و روش‏ها و نتایج آن تفاوت‏های زیادی وجود دارد.

•    در {مبارزه به روش} روش دینامیكی، ‌بر روش خاصی تاكید نداشته باشید بلكه به تناسب شرایط و عوامل میدان مبارزه روش مبارزه خود را انتخاب و اعمال می‏كنید. بنابراین بر اساس این روش ممكن است در طول یك مبارزه لازم باشد از روشهای مختلف و متعددی استفاده كنید. دراین روش، ‌شما بر اساس یك طرح و نقشه قبلی واكنش نشان نمی‏دهید بلكه طرح شما زاییده شرایط میدان است. با تغییر شرایط، ‌به تفكر و تحلیل می‏پردازید و روش مناسب را انتخاب می‏كنید.

•    مبارزه جنگ نیست، صلحی هوشمندانه است و مبارز بزرگ، مبارز صلح جوی عاشق است؛ مبارزی است که بزرگترین سلاح مبارزه اش محبت اوست، او به اتکای یکی مبارزه می کند، چه بسا از مبارزه کردن اولیه ترین اصول و فرمول های مبارزاتی را نداند اما چون به اتکای یکی در میدان حاضر شده است چون برای یکی ، به عشق یکی و برای اثبات وفاداری و غیرت و دوستی اش به یکی  راهی میدان شده است ... پیروزی را قبل از ورود به میدان از آن خود کرده است. مبارز حقیقی پیش از ورود به میدان مبارزه قربانی نمی دهد او خودش را خیلی پیشتر از اینها قربانی ساخته است؛ غرور و منیتش را سر بریده است و روحش را تسلیم یکی کرده است او حتی فکر کردن به خودش را نیز از یاد برده است از خودگذشتگی ندارد چون خیلی پیش تر ازاینها ازخودش گذشته است او بی خود است و با یکی؛ پس یکی همیشه با اوست ... و توفیق حقیقی از آن اوست...

[1]  آموزه های هنر مبارزۀ باطنی توسط سه تن از شاگردان استاد مورد تفسیر و تبیین قرار گرفته است و ان شاءالله در آینده به چاپ خواهد رسید.

به اشتراک گذاری این مطلب

DeliciousDiggFacebookGoogle BookmarksBalatarinTechnoratiTwitterLinkedIn